Matchbox – 1906 Rolls-Royce Silver Ghost


Scale model of an automobile, the 1906 Rolls-Royce Silver Ghost, made by Matchbox. This example is reference Y-10 ¹, included in the "Models of Yesteryear" series. It is made in England from 1969 to 1985. This is an early 1980s example. Metal body painted in silver. Metal base also in silver, comprising in a single element the fenders, running boards and a reproduction of the chassis. Spare tire mounted on the running board on the right side. No glazing on the metal windshield. Interior details in plastic, including the steering wheel in black and the seats and floor in red. Rubber tires detailed with thread and shoulder blocks and decorated with white stripe, red plastic spoked rims. No suspension. The nominal scale is 1:51 and the overall length is approximately 3.6 in. About 3.2 oz. This model represents an automobile, presumably a Rolls-Royce 40/50 hp ² with "Roi-des-Belges" bodywork ³ built from 1907 and equipped with a 6-cylinder in-line engine with 429.4 cu in and about 48 hp (35 kW). Top speed was approximately 60 mph. As a note of interest, the designation 40/50 indicates the taxable horsepower (40 RAC hp) and the nominal power output (50 hp). 

The name "Silver Ghost" appears in 1907 with the twelfth 40/50 hp model car, an example intended to promote the marque. This chassis, number Nº 551, receives a "Roi-des-Belges" body made by Barker & Co. of London, with a splendid aluminum color finish and several silver plated details. Given the near-silence of the Rolls-Royce engine, the car appears to move like a silver ghost. In a clever commercial strategy, a plaque bearing the nickname "The Silver Ghost" will be proudly placed on the bulkhead, near the base of the windshield. Entered in successive reliability trials, this car will faithfully fulfill its mission, captivating the public and the press and associating the newly formed Rolls-Royce marque with an aura of superlative quality. Subsequently, all 40/50 hp models, produced until 1926, received the "Silver Ghost" designation. The original "ghost" still exists, today with an otherworldly value and owned by Bentley Motors.

Certainly, any self-respecting collector must have one or more Rolls-Royces in his collection and this 1906 Rolls-Royce Silver Ghost was one of my first. Ignoring the massive tires that, as everyone knows, displease me, the model reproduces well the proportions of the real car, as well as several details. The castings are of good quality and well finished and the paintwork is well applied – the Rolls-Royce emblem on the radiator frame is an unexpected detail. As a note of interest, the iconic Rolls-Royce mascot, the "Flying Lady" or "Spirit of Ecstasy" began to be offered to customers only from 1911 onwards, hence its absence in this model. The plastic interiors are simple but well detailed. To conclude, an appealing model, fundamental to the theme comprising vehicles up to 1914 – and the guarantee of an elegant ghost haunting our garage. This automobile, the 1906 Rolls-Royce Silver Ghost, is in my collection under the themes "British Vehicles" and "Automobiles".


Modelo à escala de um automóvel, o 1906 Rolls-Royce Silver Ghost, feito pela Matchbox. Este exemplar é a referência Y-10 ¹, incluída na série "Models of Yesteryear". É feito em Inglaterra de 1969 a 1985. Este é um exemplar do início dos anos oitenta. Carroçaria em metal pintada em prateado. Base em metal igualmente em prateado, compreendendo num só elemento os pára-lamas, estribos e a reprodução do chassis. Pneu sobresselente montado sobre o estribo no lado direito. Sem vidros no pára-brisas em metal. Detalhes interiores em plástico, compreendendo o volante em preto e os assentos e piso em vermelho. Pneus em borracha detalhados com estrias e blocos de ombro e decorados com faixa branca, jantes raiadas em plástico vermelho. Sem suspensão. A escala nominal é 1:51e o comprimento total é de aproximadamente 92 mm. Cerca de 63 g. Este modelo representa um automóvel, presumivelmente um Rolls-Royce 40/50 hp ² com carroçaria "Roi-des-Belges³ construído a partir de 1907 e equipado com um motor de 6 cilindros em linha com 7037 cm³ e cerca de 48 hp (35 kW). A velocidade máxima era de aproximadamente 97 km/h. Como nota de interesse, a designação 40/50 indica a potência fiscal (40 RAC hp) e a potência nominal (50 hp).

O nome "Silver Ghost" surge em 1907 com o décimo segundo automóvel do modelo 40/50 hp, um exemplar destinado à promoção da marca. Este chassis, o número Nº 551, recebe uma carroçaria do tipo "Roi-des-Belges" executada pela Barker & Co. de Londres, com um esplêndido acabamento em cor de alumínio e diversos detalhes prateados. Dado o quase silêncio do motor Rolls-Royce, o carro parece mover-se como um fantasma prateado (silver ghost). Numa hábil estratégia comercial, uma placa com o apelido "The Silver Ghost" será orgulhosamente colocada na antepara, junto à base do pára-brisas. Inscrito em sucessivas provas de resistência, este automóvel cumprirá fielmente a sua missão, cativando o público e a imprensa e associando à recém-formada marca Rolls-Royce uma aura de superlativa qualidade. Subsequentemente, todos os modelos 40/50 hp, produzidos até 1926, recebem a designação de "Silver Ghost". O "fantasma" original ainda existe, hoje com um valor de outro mundo e propriedade da Bentley Motors. 

Decerto, qualquer coleccionador que se preze deve ter um ou mais Rolls-Royce na sua colecção e este 1906 Rolls-Royce Silver Ghost foi um dos meus primeiros. Ignorando os massivos pneus que, é de todos conhecido, me desagradam, o modelo reproduz bem as proporções do carro real, assim como diversos detalhes. Os moldes são de boa qualidade e bem acabados e a pintura é bem aplicada – o emblema da Rolls-Royce na moldura do radiador é um detalhe inesperado. Como nota de interesse, a icónica mascote da Rolls-Royce, a "Flying Lady" ou "Spirit of Ecstasy" ("Dama Alada" ou "Espírito do Êxtase") começa a ser proposta aos clientes apenas a partir de 1911, daí a sua ausência neste modelo. Os interiores em plástico são simples, mas bem detalhados. A concluir, um modelo apelativo, fundamental para o tema compreendendo veículos até 1914 – e a garantia de um elegante fantasma a assombrar a nossa garagem. Este automóvel, o 1906 Rolls-Royce Silver Ghost, encontra-se na minha colecção sob os temas "Veículos Britânicos" e "Automóveis".

¹   Sometimes shown as Y-10-3 or Y-10 (3), the "3" meaning it is the third different model bearing the Y-10 reference. ● Por vezes mostrado como Y-10-3 ou Y-10 (3), o "3" significa que é o terceiro modelo diferente com a referência Y-10.
²  "40/50 h.p.", sometimes simplified to "40/50 hp" or abbreviated to "40/50". | "40/50 h.p.", por vezes simplificado para "40/50 hp" ou abreviado para "40/50".
³  Open body type, with raised rear seats, originally designed for a Panhard & Levassor used by Leopold II, King of Belgium. Some sources indicate that chassis No. 551 receives a "Semi-Roi-des-Belges" body and not a "Roi-des-Belges" body, but they do not discriminate the differences. ● Tipo de carroçaria aberta, com assentos traseiros sobrelevados, originalmente concebida para um Panhard & Levassor utilizado por Leopoldo II, Rei da Bélgica. Algumas fontes indicam que o chassis Nº 551 recebe uma carroçaria "Semi-Roi-des-Belges" e não "Roi-des-Belges", mas não descriminam as diferenças.


Matchbox "Models of Yesteryear" 

The "Models of Yesteryear" series comprises "Faithfully reproduced die-cast replicas of famous Vintage & Veteran motor cars." ● A série "Models of Yesteryear" compreende "Miniaturas em metal reproduzindo fielmente famosos carros antigos e veteranos." 

Item

Reference

Scale

Made

1908 'Grand Prix' Mercedes  

Race Car

Y-10 

1:54

1958–1962  

1928 Mercedes Benz 36-220

Automobile

Y-10 (2) 

1:52

1963–1968 

1906 Rolls Royce Silver Ghost  

Automobile

Y-10 (3)

1:51

1969–1985 

1957 Maserati 250F  

Race Car

Y-10 (4) 

1:36

1986–1987

1931 Diddler Trolley 

Double-deck Trolley Bus

Y-10 (5)

1:76

1988–? 

Any corrections or additions are welcome. Thanks to the collector José Miragaia Tomás for providing the four scales that were initially missing.




Versions and color variants

As far as I know, there are three variants of this reference, described on the Matchbox Memories website. Any corrections or additions are welcome. ● 

Tanto quanto julgo saber, existem três variantes nesta referência, descritas no website Matchbox Memories. Devidas correcções ou adições são bem-vindas. ● 


 
Y-10 (3) Silver. Red seats. Decorated tires, red rims.


How much?

Several readers have asked me to include the market value of the items described. In fact, and as most collectors will agree – an item is worth what someone is willing to pay for it. However, most collectors will also agree on average values, based on objective notions of relevance, scarcity and conservation. Therefore, and as I know that these requests for market values will not stop, I will occasionally include, not necessarily the market value, but rather, based on my perception of the markets over the last thirty years, the value that, hypothetically and at the time of publication, I am willing to pay for the item described. In this case, I will pay up to €10 for a 1980s 1906 Rolls-Royce Silver Ghost by Matchbox, loose and in good condition, or up to €15 if boxed and in perfect condition. ●


Vários leitores têm-me pedido para incluir o valor de mercado dos itens descritos. De facto, e como a maioria dos coleccionadores concordará – um item vale o que alguém está disposto a pagar por ele. No entanto, a maioria dos coleccionadores também concordará com valores médios, baseados em noções objectivas de relevância, de escassez e de conservação. Assim sendo, e como sei que esses pedidos por valores de mercado não vão parar, passo a incluir ocasionalmente, não forçosamente o valor de mercado, mas sim, e baseado na minha percepção dos mercados ao longo dos últimos trinta anos, o valor que, hipoteticamente e no momento da publicação, estou disposto a pagar pelo item descrito. Neste caso, pagarei até 10 € por um 1906 Rolls-Royce Silver Ghost da Matchbox, saído nos anos oitenta, avulso e em bom estado, ou até 15 € se estiver na caixa em perfeito estado. ●


● References

Wikipedia | "Matchbox
Wikipedia | "Rolls-Royce Limited
Wikipedia | "Spirit of Ecstasy"
Matchbox Cars Wiki | "1906 Rolls-Royce Silver Ghost (Y-10)"  
Matchbox Memories | "Matchbox Memories"
Matchbox Memories | "1906 Rolls Royce Silver Ghost
Matchbox Collectors Forum | "Matchbox Collectors Forum
Matchbox Collectors Forum | "Models of Yesteryear
Rolls-Royce Owners' Club of Australia | "Ambassador Extraordinary – A History of the Silver Ghost"  
Museu do Caramulo | "Rolls-Royce Silver Ghost
The 20-Ghost Club | "Home
Wikipedia | "Roi-des-Belges
Wikipedia | "Tax horsepower
Design Chambers | "RAC HP (horsepower) Rating"

1 mm → 0.039 inch 
1 g → 0.035 oz 
1 kg → 2.205 lb avdp 
1 t (metric) – 2204.623 pound (lb) (avdp) 
1 kW → 1,360 hp (metric/PS)
1 kW → 1,341 hp
1 hp (metric/PS) → 0,986 hp
1 km → 0,621 mile (international)
1 l → 0.264 US gallon 
1 m → 3.281 ft 
1 cm³ → 0.0610237 ci/cu in


●  How does a "real" 1906 Rolls-Royce Silver Ghost looks and sounds like? Check it out here, a 1909 example preserved in the National Motor Museum, Beaulieu, on this video retrieved from Men and Motors. Exceptionally, on a second video, retrieved from Goodwood Road & Racing, meet the original "Silver Ghost".






Comments

Popular posts from this blog

Rajá – Colecção Espacial

Thank You

Thank You 2023